APPENDIX C

From the Past: Historical Glimpses of Media Ethics

Susan Willey

Media ethics has more than just philosophical history. It has a professional heritage as well. Compiled below are capsule summaries of a few of the more significant events in the history of media ethics. While some are referred to in the text, we include them because we believe it’s important to students to understand our professional history so we don’t repeat our professional mistakes.

John Peter Zenger and the Case for Truth

In the early days of this country, the press operated much differently. Published tracts expressed strong partisan political opinions. Often reports focused on exposing the evil deeds of the government, or as writers of the time put it: “publick wickedness.” In 1735, New York printer John Peter Zenger wrote several hard-hitting stories exposing the corruption in the Royal government party. He was soon jailed and brought to trial on the charge of seditious libel. The jury found him not guilty, believing that what he wrote was, in fact, true.

The case established a legal precedent—that truth is a defense against libel. It also shows the long-standing tension between government and the press. By 1768, the printers and publishers began printing numerous criticisms of British authority. One historian noted that the early press’ efforts to reveal secret information shows how “revolutionary ideology was translated into a language ordinary citizens could use to make sense out of daily events.” The work of these early journalists at “watching” the government soon became incorporated as part of the journalistic mission—the “watchdog” function of the press and led to the development of today’s investigative journalism.

From Protess, David, et al. 1991. Journalism of outrage: Investigative reporting and agenda building in America. New York: Guilford Press, pp. 30–31.

Thomas Jefferson and the Press

Despite his staunch defense of a free press, Thomas Jefferson was not exempt from scurrilous attacks from editors. Although most journalists remember his famous quotation: “Were it left to me to decide whether we should have a government without newspapers, or newspapers without government, I should not hesitate a moment to prefer the latter,” his frustration with news reports intensified during his presidency. The partisan press frequently engaged in political print battles, mounting vicious attacks on political opponents. Once such war occurred between the Jeffersonian Bee and the Federalist Wasp, two newspapers in Hudson, N.Y.

In 1804, the Wasp published a story attacking Jefferson for having paid “the notorious scandalmonger James Thomson Callender,” the editor of the Richmond Examiner, to deliberately write lies about George Washington, calling him “a traitor, robber and a perjurer.” The Wasp editor was charged and convicted of libel. Appealing the case was lawyer Alexander Hamilton, Jefferson’s arch rival. At this trial Hamilton argued that newspapers have the right to publish the truth, and that truth alone is a defense against libel. Despite his historic speech, Hamilton lost the case.

Although Jefferson admitted he had helped Callender financially, he said it was only from a sense of charity not from any service rendered. Callender, however, wasn’t quite so charitable. Years later, after Jefferson refused to name Callender postmaster of Richmond, Callender responded viciously, initiating a series of scandalous attacks upon his former benefactor. The editor accused Jefferson of keeping “a black harem” at Monticello and of fathering several children from “a black wench.” Today, some scholars believe that Callender invented the entire story. 

This kind of press freedom took its toll on Jefferson who, during his second term in office wrote: “The man who never looks into a newspaper is better informed than he who reads them: inasmuch as he who knows nothing is nearer to truth than he whose mind is filled with falsehood and errors.”

From Daniels, Jonathan. 1965. They will be heard: America’s crusading newspaper editors. New York: McGraw-Hill, pp. 62–67.

Also Edwin, Emery, and Michael Emery. 1978. The press and America: An interpretative history of the mass media. 4th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, p. 87.

Also Bates, Stephen. 1985. If no news, send rumors. New York: St. Martin’s Press, p. 180.

“Spinning” the War between the States

When the Civil War began, the country’s press was strong and flourishing. The war that divided the nation also split journalists and newspapers. The Civil War sparked high emotions. Never before had the country waged battles within the nation itself. In this time of uncertainty, President Abraham Lincoln and his Secretary of War Edwin M. Stanton decided they needed to control information and clamp down on the press. The military censorship was widespread in the North, especially after the administration discovered that Southern generals were reading Northern newspapers to obtain military strategy information.

From the president’s and Stanton’s perspectives, the danger to national security justified the efforts to suppress information. By 1862, Lincoln received Congressional approval to grant military supervision of all telegraph material that mentioned the war. The military also instituted newsgathering requirements—reporters’ accreditation, for example—that remain in effect today.

Editors advised their audience about the tactics used by the military to interfere with the flow of news. Stanton created a system by which his staff monitored all Associated Press reports and made sure that important newspapers received exclusive war reports in exchange for favorable coverage. During the course of the war, Lincoln’s administration shut down about 300 Northern newspapers for varying lengths of time. Numerous war correspondents and editors at influential papers in New York, Baltimore, Chicago and other locations were arrested.

In one incident two New York papers published a story fabricated by war correspondents. Stanton immediately called for the arrest and imprisonment of everyone involved including unsuspecting editors and telegraph operators, some of whom had no idea that report had been false. One media history scholar wrote that “Lincoln’s legacy became a legacy of all-out war censorship.” The information control methods used by Stanton became a foundation for techniques still used by the military today during times of national crisis.

From Emery, Edwin, and Michael Emery. 1978. The press and America: An interpretative history of the mass media, 4th edition. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, pp. 160–178

Horace Greeley and the Power of the Publisher

Horace Greeley founded the New York Tribune in 1841, but he wasn’t satisfied with being only a journalist. He wanted to be a politician, too. By the time the Civil War began, Greeley found himself increasingly frustrated by the current administration’s policies. He didn’t like President Lincoln’s leadership and was severely critical of him in his editorials. So far so good. That’s journalism. But then Greeley took his political interest a step further and, on his own, approached the French government about trying to intervene to mediate an end to the war. When the war finally ended, Greeley continued to try his hand at politics while serving as publisher. In 1872, when he ran for the presidency against Republican Ulysses S. Grant, he did take a leave of absence from the newspaper, but was still criticized. One newspaper called his candidacy “a crime in journalism.”

From Sieb, Philip. 1995. Campaigns and conscience: The ethics of political journalism. Westport, CT: Praeger, pp. 30–31.

Also Black, Jay, Bob Steele, and Ralph Barney. 1993. Doing ethics in journalism. Greencastle, IN: The Sigma Delta Chi Foundation and The Society of Professional Journalists, pp. 60–64.

Yellow Journalism

The formidable newspaper publishers William Randolph Hearst of the New York Journal and Joseph Pulitzer of the New York World were often engaged in circulation “wars.” These battles helped birth what is called the “yellow journalism” era of the late 1880s. These reports were characterized by sensationalism, exaggeration and flamboyant writing created specifically to stir up excitement and draw readership. In 1898, the U.S. Maine battleship exploded in Havana Harbor. The cause was unknown and the Spanish apologized. Soon after, Hearst began a campaign. He wanted a war, and with the power of the press behind him, he got one. He won public support by publishing stories and headlines designed to incite and inflame readers to pressure Congress to act. When Congress finally did declare war, Hearst’s newspaper headline said it all: “How Do You Like the Journal’s War?” it asked readers. About 400 Americans died and 3,700 were wounded in this brief episode in history. Hearst’s biographer said the war coverage “still stands as the acme of ruthless, truthless newspaper jingoism.”

From Sieb, Philip. 1995. Campaigns and conscience: The ethics of political journalism. Westport, CT: Praeger, pp. 11–12.

Nellie Bly and the Journalism of Deception

News woman Elizabeth Cochrane, better known as Nellie Bly, was thrust into newspaper history with her first story assignment for the New York World in the midst of the yellow journalism heydays. In 1887, she devised an elaborate ruse to feign insanity in order to get herself committed to Blackwell’s Island, an infamous asylum for the insane. Her mission was to remain undercover long enough to observe and experience the abuses thought to be rampant within the institution. The resulting stories not only drew great readership for Joseph Pulitzer’s paper, but propelled Bly into a celebrity. Soon after, she wrote a best-selling book on her experience called Ten Days in the Madhouse.
It was the first of many of Bly’s exploits marked by her use of deception to get the story. The issue of deceiving to get information remains a central one in journalism. In 1975, the Chicago Sun Times was denied a Pulitzer prize for the deception it used in setting up a phony bar—the Mirage Bar scam—to discover whether city officials were on the take.

From Kroeger, Brooke. 1994. Nellie Bly. New York: Random House, pp. 85–99.

The “Muckrakers”

President Theodore Roosevelt first used the term “muckraker” in an April 14, 1906, speech at the laying of the cornerstone of the New House of Representatives Office Building. In using the term to describe journalists of the time, he was referring to a character out of John Bunyan’s 1678 work Pilgrim’s Progress in which Bunyan described the “man with the muckrake,” who could look only downward toward the filth on the floor. Roosevelt decried journalists who focused on “only on that which is vile and debasing.” Journalists such as Jacob Riis, Lincoln Steffens and Upton Sinclair “raked the filth” of the times, exposing the plight of the poor immigrants in New York and the outrageous working conditions of the meatpackers in Chicago. Their reports revealed injustices and prompted change.

Politicians, such as Roosevelt, agreed that reform measures were needed, but they also heavily criticized the press for its sensationalized reports. The muckraking led to continued discussions about whether the press needs to be licensed or whether journalists can police themselves.

From Goldstein, Tom, ed. 1989. Killing the messenger: 100 years of media criticism. New York: Columbia University Press, p. 55.

Also Protess, David, et al. 1991. Journalism of outrage: Investigative reporting and agenda building in America. New York: Guilford Press, pp. 36–37. 

World War I and the Birth of Propaganda

The great propaganda campaigns of the World War I era were among the first times government used the media for personal gain. Journalists responded to President Woodrow Wilson’s plea to support for America’s entrance into the war by helping mobilize public opinion to support the war effort. Propaganda was rampant in Europe. The Committee for Public Information was created to handle this call to action, and many journalists became involved in this information effort to sway public opinion toward support of America’s involvement. In fact, the CPI’s wartime activities later led to the first generation of professional publicists.

There was one problem. When the war ended, the propaganda did not. Media critics began to worry about the power of the media’s message, especially if it were “tainted at the source.” Media critic Walter Lippmann charged that “modern journalism put national interest ahead of the truth.” The fear of propaganda also brought forth one of the first proposals for a national study on the media’s newsgathering methods and the influence of propaganda. And, it was during the 1920s that Lippmann wrote his classic book Public Opinion, as a response to the media’s role in public opinion formation in World War I.

From Marzolf, Marion Tuttle. 1991. Civilizing voices: American press criticism 1880–1950. New York, Longman, pp. 106–116.

Press Coverage of the Russian Revolution

Can skeptical journalists be taken in by sources to the extent that reports present a skewered picture of reality? On August 4, 1920, press critics Walter Lippmann and Charles Merz published an article in The New Republic charging the New York Times with doing just that—misleading the public through biased and incomplete reporting. The two critics examined the newspaper’s coverage of the Russian Revolution from March 1917 to March 1920. They concluded that the coverage failed to reveal Russia’s military weaknesses and the reports in fact indicated the opposite—that the Russian Army was successfully quelling the revolutionary attacks. This Russian-favored optimistic reporting did nothing for the advance of truth-telling. The reporters continued to emphasize good-news reports when the Russians had a victory and de-emphasized—or omitted altogether—reports of the incredible successes of the revolutionaries.

The authors contended that journalists compromised their ethics and duty to tell the truth by pursuing favorable Russian sources during dinners and social gatherings and then assuring them of anonymity so no one could check them out. At the gatherings, journalists were spoon-fed heavy doses of propaganda favoring the Russians’ cause.

From Goldstein, Tom, ed. 1989. Killing the messenger: 100 years of media criticism. “A test of the news,” by Walter Lippmann and Charles Merz. New York: Columbia University, pp. 86–106.

The Teapot Dome Scandal  

Denver Post owners Frederick G. Bonfils and Harry E. Tammen were notorious for their sensationalized news reports from the time they purchased the newspaper in 1895. They not only pursued reckless yellow journalism tactics, they also were greedy. One writer called Bonfils “the stingiest, most grasping, and most unscrupulous blackmailer who ever worked the West.” By the 1920s, the publishers were in full power, but their insatiable greed would be their downfall.

In 1923, the American Society of Newspaper Editors (ASNE) was formed. It adopted the “Canons of Journalism” to promote journalistic standards of truth-telling, fair play, accuracy and impartiality. A year later, Bonfils would come under full attack from the ASNE for accepting nearly $1 million in bribes from private 
oil companies. The Teapot Dome was a government-owned oil reserve field in Wyoming, but secret leases were being made to private oil companies through bribes given to Secretary of the Interior Albert B. Fall.

Instead of exposing this corruption, Bonfils wanted a part of the action. In exchange for money, Bonfils suppressed all the information from his reporters and refused to publish anything about the conspiracy. The situation not only became a national scandal, but also threw the ASNE into a dilemma of ethical standards enforcement. The membership demanded that Bonfils be punished for his actions. After five years of debating the issue, and under the threat of a lawsuit from Bonfils, the ASNE voted instead to only ask for voluntary compliance to the code rather than requiring disciplinary actions. In the late 1990s, journalists continue to debate whether enforcement of ethical code violations should include sanctions.

From Werner, M. R., and John Starr. 1959. Teapot Dome. New York: Viking.

The Press and a Twentieth-Century American Hero

The press has always been fascinated with society’s heroes, and certainly this was the case with Charles Lindbergh, Jr., the first man to fly solo across the Atlantic Ocean. Despite his attempts to maintain his privacy when he married, the press hounded him. While on his honeymoon, reporters followed him and his bride, renting boats and circling the Lindbergh’s anchored vessel for more than eight hours trying to get a photo of the couple. One tabloid called Lindbergh “a Grade A celebrity” thereby making him a “public commodity” with little or no privacy rights. Reporters gathered at his home, and some attempted to bribe the servants to betray any secrets of the household. When his infant son was kidnapped, the press went wild. A Chicago lawyer called the reporters “an army of enthusiastic ghouls.” Lindbergh blamed the press and its unceasing focus on him and his family for causing the kidnapping and murder of his son.

The press’ unrelenting invasion of Lindbergh’s privacy helped spur the adoption of canon 6 of the code adopted by the American Society of Newspaper Editors: “A newspaper should not invade private rights or feelings without sure warrant of public right as distinguished from public curiosity.”

From Goldstein, Tom, ed. 1989. Killing the messenger: 100 years of media criticism. “The press and the individual,” by George Seldes. New York; Columbia University Press.

Triumph of the Will  

Leni Riefenstahl was a German filmmaker who wanted nothing more than to produce quality artistic films. But in the Spring of 1934, Adolph Hitler ordered her to produce a documentary film of the growing power of the Third Reich. Riefenstahl at first declined, wanting to work on her own projects. Hitler finally convinced her to make the film, giving her some artistic independence and a promise—one that would not be kept—that she would not be ordered to make any more such films. Riefenstahl produced the film Triumph of the Will. The film brought her accolades for artistic depiction but condemnation for its lack of morality and its blatant propagandistic message.

The highly charged emotional film shows massive Nazi rallies promoting Hitler and the German people as the master race. Nowhere in the film is it mentioned that the Third Reich was killing millions of Jews. One critic said the film “represents the complete transformation of reality.” She was arrested by the Allied Forces after the war but was eventually cleared of political charges by 1952. Some critics argue that Riefenstahl’s political understandings were naive. Others charged her with moral degeneracy. In either case, after Triumph of the Will, she was never again recognized as a filmmaker. Her real penalty was in public shame and ostracism, forever to be known as the filmmaker who glorified Hitler.

From Barsam, Richard Meran. 1975. Film guide to Triumph of the Will. Bloomington, IN: Indiana University Press.

McCarthyism and the Media

The 1950s are sometimes viewed with nostalgia, but the decade was also one of paranoia and propaganda. Republican Senator Joseph McCarthy saw communism as America’s greatest threat and nearly everyone as a communist suspect. The “Cold War” with the Soviet Union created a feeling of public insecurity, and when McCarthy began charging that communists had infiltrated high government agencies, the nation panicked. The U.S. Senate held the “McCarthy hearings”—in which everyone from Hollywood actors to government officials were grilled about their possible communist-related activities. People were black-listed. Jobs were lost, reputations ruined, fear and fanaticism reigned.

Journalism fed the furor. During the 1950s, journalism was bound by its creed of objectivity. Daily, the presses churned out pages of stories about potential communist activities, and they printed the names cited by McCarthy in open Senate hearings. One senator observed that “the American style of objective journalism made McCarthy.” By 1953, however, some editors became concerned. They had discovered that being objective does not necessarily mean being fair and truthful. McCarthy was eventually censured by the Senate. Journalism had changed. The tenet of journalistic “objectivity” was now questioned as an attainable or valued, reporting goal.

From Protess, David, et al. 1991. Journalism of outrage: Investigative reporting and agenda building in America. New York: Guilford Press, pp. 45–46.

Also Jamieson, Kathleen Hall, and Karlyn Kohrs Campbell. 1992. The interplay of influence: News, advertising, politics and the mass media. 3d ed. Belmont, CA: Wadsworth Inc., p. 57.

Edward R. Murrow, the Conscience of Broadcast Journalism

Edward R. Murrow was one of the best-known television commentators in the 1950s. Both the public and his peers trusted him. Journalism historians call Murrow “the conscience of broadcast journalists.”

In 1951, Murrow brought his “See It Now” radio show to television. This hard news program broke new ground and firmly established Murrow as an honest and sincere reporter. During the McCarthyism era, Murrow stood for a voice of reason as other journalists fed the fires of the “Red Scare” and Sen. Joseph McCarthy’s paranoid crusade against communists. Despite political pressure on CBS, Murrow continued to fight against McCarthy and, in a March 1954 broadcast, charged the senator with exploiting the fears of the people for his own advantage. Critics called his program brilliant, saying it was the most imaginative and courageous show on television. 

Yet, to the dismay of viewers and critics alike, the program was cancelled by CBS in 1958. In 1960, Murrow narrated his most famous and one of the most acclaimed television broadcasts, “Harvest of Shame,” which showed the plight of the nation’s migrant workers. One critic said the film was advocacy journalism at its best. But by this time Murrow was becoming disillusioned with television, the ratings’ game and the focus on profits. He resigned as a broadcaster in 1961 to become director of the U.S. Information Agency under President John F. Kennedy where he stayed until illness forced him to resign two years later.

From Emery, Edwin, and Michael Emery. 1978. The press and America: An interpretative history of the mass media. 4th ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, pp. 403–408.

Also Sperber, A.M. 1986. Murrow: His life and times, 4th ed. New York: Freundlich Books.

The Quiz Show Scandals 

When a New York City police officer won $16,000 on the television quiz show “The $64,000 Question” in 1955, more than 45 million television sets were tuned in. And when Columbia University professor Charles Van Doren—squeezing his eyes tightly shut and biting his fingers in deep concentration—attempted to answer a question on the quiz show “Twenty-One,” millions of television viewers were on the edge of their seats. The popular program prompted a television critic to write that “a nation breathed each breath with Charles.”

The son of a Pulitzer prize-winning poet, Van Doren was thought to be the smartest man in the world. He was on the cover of Time as “the wizard of quiz” and became a national idol, a press personality and a model for school children. The television quiz shows of the 1950s differed in style, but had one commonality: they were all crooked. Quiz show producers picked and chose who they wanted to win or lose and fed the winners the correct answers.

Van Doren’s knuckle-biting was just an act, and his answers fraudulent. When producers found a popular contestant that brought in millions of viewers and ad revenue, they quietly paid the loser off and focused on coaching the new “winner.” But one loser was angry at having to give up his winner slot to Van Doren and blew the lid on what is now known as the quiz show scandals. In a press interview, losing contestant Herb Stemple charged the producers with collusion and fraud, eventually launching a Congressional inquiry. The quiz show fraud struck at the heart of the nation and the people’s trust. The scandals, as one critic wrote, were “a betrayal of truth for the sake of wealth and power.”

From Karp, Walter. 1989, May/June. “The quiz show scandals.” American heritage, pp. 77–88.

The Sam Sheppard Trial

Journalists in the 1950s pegged the murder trial of Sam Sheppard as the “trial of the century.” It gained such national attention that Hollywood produced a long-running series based on the case—“The Fugitive.” Dr. Sheppard, a surgeon, was arrested for the bludgeoning death of his pregnant wife at their home in a Cleveland suburb. From the beginning, Sheppard proclaimed his innocence saying that the murderer was an intruder he had grappled with as he tried to escape.

The Cleveland newspapers pushed for Sheppard’s arrest in bold front-page editorials and in headlines that said “Why isn’t Sam Sheppard in jail?” The reports were biased against Sheppard and, when he testified at a coroner’s inquest at a school gymnasium, the live broadcast turned into a melee. Crowds of reporters, photographers and citizens greeted Sheppard at the police station when he was arrested. The newspapers ran cartoons mocking Sheppard and printed unsubstantiated stories about how his wife lived in fear of him. 

The trial was no different. Reporters crowded the courtroom. The newspaper printed the names of all the jurors, all but one of whom had read all of the newspaper stories. The jury was not sequestered until it began deliberations and more than 40 photos of the jurors appeared in the Cleveland newspapers. One juror even took some time out from the deliberations to satisfy a photographer’s request to pose for a picture. Despite his continuous protests of innocence, Sheppard was convicted of the murder in October of 1954 and given a life sentence.

After spending more than 10 years in prison, Sheppard’s family hired criminal lawyer F. Lee Bailey who was successful in challenging the conviction. The U.S. Supreme Court decided that, because of the press publicity, Sheppard had been denied the right to a fair trial. One justice wrote that the sensationalized press coverage created “a carnival atmosphere.” As a result of the decision, Sheppard received a new trial where he was acquitted.

From Watkins, John J. 1990. The mass media and the law. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, pp. 269–270

Also McCarty, James F. 1996, February 23. “Son’s new evidence in Sheppard case is put before judge.” The Cleveland plain dealer, p. 1A.

Media Cooperation in the Bay of Pigs Invasion

When President John F. Kennedy called the New York Times, that day in 1961, he urged the editors not to publish the information they had compiled about the CIA’s planned Bay of Pigs Cuba invasion. Kennedy cited national security reasons. The Times editors agreed and omitted certain elements from the story. Yet, after the fiasco of a failed invasion, the president changed his mind and told the newspaper that, had they printed the information, they might have saved the nation a “colossal blunder.” Had the newspaper fulfilled its basic obligation of telling the truth the president might have gained insight from public opinion and history may have been changed. Compare the Bay of Pigs case with CNN’s live coverage of the 1990-91 Persian Gulf War.

From Goldstein, Tom, ed. 1989. Killing the messenger: 100 years of media criticism. “National security and the Bay of Pigs invasion” by Clifton Daniel. New York; Columbia University, pp. 107–115.

United Church of Christ v. FCC
In the 1960s the Reverend Everett Parker, a Mississippi minister, became concerned about what he was seeing on two statewide television stations. Not only were blacks underrepresented, but news about blacks and the emerging Civil Rights movement was distorted or omitted altogether. In 1964, Parker gathered 28 residents of Tougaloo, Mississippi at the local United Church of Christ. There they were trained in television monitoring techniques. They analyzed one week’s programs aired by Jackson, Mississippi stations WLBT and WJTV, whose licenses were up for a three-year renewal by the FCC (Federal Communications Commission).

Under the leadership of the Office of Communications for the United Church of Christ, the citizens found solid evidence of racial discrimination in all areas of the broadcasts. The FCC, however, said citizen groups had no right of standing to pursue the issue. Parker was incensed. He said the ruling meant that citizens “are being told they had nothing to say about the allocation of a national public resource—a public communications channel . . .” The ruling essentially permitted the television stations to ignore responsibility to nearly half the population of the state.

The church filed an appeal, and in a 1966 landmark decision, then U.S. Court of Appeals Justice Warren Earl Burger ordered that the citizens’ advocacy group had a right of standing, with a “genuine and legitimate interest” as a listening audience. the United Church of Christ decision remains a watershed event in public-interest communications efforts.

From Brotman, Stuart N.1986, March 31. “Keeping the public involved in broadcast licensing.” The national law journal, p. 13.

The Media and the 1960s Race Riots

Historians agree that the 1960s was a decade of turbulence and controversy. One of the issues was race relations. During that long, hot summer of 1967 riots broke out in urban ghettos across the country. The news coverage of those riots, or “civil disorders” as they were officially termed, was controversial. President Lyndon B. Johnson convened a special commission to investigate and analyze the media’s performance. The Commission on Civil Disorders (Kerner Commission) concluded that, despite some inaccuracies, the media had generally made an effort to provide “a balanced, factual account” of the riots. However, the commission stated that the media’s portrayal of violence was “an exaggeration of both mood and event.” 

The most damning finding against the media was in its failure to adequately report on “the causes and consequences” of the riots and the “underlying problem of race relations.” The Kerner Commission noted that the media failed to devote sufficient resources to covering urban ghetto areas and it also failed to seek out, hire and train African-American journalists. This absence of the black perspective and voice within the media affected the overall coverage.

From Goldstein, Tom, ed. 1989. Killing the messenger: 100 years of media criticism. “The role of the mass media in reporting of news about minorities,” 
by Commission on Civil Disorders. New York: Columbia University, pp. 200– 227.

The Pentagon Papers

In 1971, Daniel Ellsberg, a Defense Department consultant, leaked a copy of highly classified Defense Department documents on the history of the Vietnam War to a New York Times reporter. By March, the newspaper began its series on “The Pentagon Papers.” The reports showed that government officials had lied to the American public about the war, and soon President Richard Nixon’s administration obtained a court order prohibiting the Times from publishing any further installments. By June, the U.S. Supreme Court lifted the gag order, but by that time other newspapers across the country had taken up the story. 

In addition to taking legal action against Ellsberg, Nixon created a special unit within the White House, a secret surveillance team called “The Plumbers.” This group burglarized Ellsberg’s office searching for information to discredit him. Later, the Plumbers would be responsible for a break-in of the Democratic National Committee Headquarters at the Watergate Hotel in Washington, D.C. An action that would lead to further investigation and eventually to Nixxon’s resignation as president.

From Protess, David, et al. 1991. Journalism of outrage: Investigative reporting and agenda building in America. New York: Guilford Press, pp. 49–50.

New Journalism

The “new journalism” of writers such as Thomas Wolfe and Norman Mailer in the twentieth century merged reporting techniques with strong narrative form and the use of dialogue. New journalism propelled non-traditional journalists to change their writing style from the traditional “inverted pyramid” arrangement to narrative and “storytelling.” Yet some critics believe that Wolfe and others embarked upon a dangerous ethical game when they wove “factual” news items with fictional, storytelling devices. This hybrid, critics say, is neither truth nor fiction, but something inbetween. In his 1980 article in Yale Review, critic John Hersey said, “There is one sacred rule of journalism. The writer must not invent. The legend on the license must read: NONE OF THIS WAS MADE UP.” Consider the case of journalist Janet Malcolm, who fabricated a quotation for an article in The New Yorker and was later sued for libel. Although she admitted falsifying a specific quotation, a jury found in her favor saying there was no reckless disregard for truth. 

From Goldstein, Tom, ed. 1989. Killing the messenger: 100 years of media criticism. “The legend on the license,” by John Hersey. New York: Columbia University, pp. 247–267.

Also Time, November 14, 1994, p. 39.

Checkbook Journalism

In the 1970s, after Richard Nixon became the first American president to resign from office, a CBS news executive had what he thought was a great idea. He wanted to try to schedule an interview with one of Nixon’s top aides, H. R. Haldeman. Televising an interview with someone who had been one of the most powerful staff members of the Nixon presidency would have been a powerful scoop. Haldeman was known for his great disdain of the press, but after his conviction for his part in the Watergate cover-up, he unexpectedly agreed to be interviewed. There was a condition. He wanted to be paid. CBS agreed and paid him $100,000 drawing severe criticism from other journalists, who thought the practice unethical. Nine years later, bowing to competition pressures, CBS paid $500,000 to Nixon for an exclusive interview.

From Day, Louis A. 1991. Ethics in media communications: Cases and controversies. Belmont, CA: Wadsworth, Inc., p. 160.

Daniel Schorr and the CIA Papers

CBS correspondent Daniel Schorr got an early taste of political involvement in 1971 when he discovered he was being investigated by the FBI allegedly because he was supposed to be under consideration for a sensitive government position. In fact, there was no such job. The facts were revealed during the Watergate hearings. President Richard M. Nixon had become enraged at Schorr’s report that criticized him and charged him with lying about issues for political gain.

Ironically, a few years later Schorr would himself come under fire for lying. As a 20-year news veteran, Schorr had established himself as a notable journalist. In 1976, after obtaining a secret House intelligence report on the CIA’s actions during the Vietnam War, Schorr declined on reporting some of the information on his CBS news program. The government then decided not to release the report, and Schorr determined he had the only copy. He wanted to get the report published, but CBS subsidiaries were not interested. Schorr approached the Reporters Committee for Freedom of the Press, which connected him with the Village Voice, which agreed to publish the report.

There were no monetary rewards for Schorr. Instead, a substantial payment was to be made to the Reporters Committee for Freedom of the Press. Schorr’s name was to be kept confidential in the transaction. The problem came when Schorr lied about his actions. A Washington Post reporter asked Schorr if he was the source and Schorr not only denied it, but indicated that coworker Lesley Stahl was the source. Stahl threatened to sue and CBS was furious at what they believed was Schorr’s unauthorized use of network property. Schorr was suspended from CBS and later resigned. When Schorr was subpoenaed before the House Ethics Committee and questioned about how he obtained the document in the first place, he refused to betray his source saying “to betray a source would be to betray myself, my career and my life.”

From Lambeth, Edmund B. 1992. Committed journalism: An ethic for the profession. 2d ed. Bloomington: Indiana University Press, pp. 132–137.

Also Bates, Stephen. 1985. If no news, send rumors. New York: St. Martin’s Press, pp. 166, 225–226.

The Girls in the Balcony  

In May of 1972, a meeting was held in the 14th floor boardroom of the New York Times. Female employees had asked for the meeting to discuss the great disparity between male and female employees in wages, promotions, assignments and representation. The women were charging the Times’ management with blatant gender discrimination in all phases of its operation. The meeting created a tidal wave of resentment, anger and resolve that swept through the paper and resulted in numerous complaints filed two years later with the Equal Employment Opportunity Commission.

Despite solid documentation that the Times was discriminating against its female employees, management dug in its heels and refused to make any but token concessions to address the women’s complaints. The newspaper increased its hiring of women, but refused to take action on the major grievances such as salary inequities and promotions. Statistical experts found that women at the Times earned $3,725 a year less than men who had similar educational credentials and similar seniority.

A class action lawsuit was filed. For four years, while the newspaper executives battled privately with the women who had filed, they publicly promoted the paper’s anti-discrimination stance. By the fall of 1978, tension was thick as those involved with Boylan v. the New York Times prepared for trial. Instead, lawyers reached a settlement agreement that gave the women less than $1,000 each. In addition, the newspaper agreed to a court-monitored affirmative action plan.

The monetary award was disappointing and the Times made certain that the settlement’s language noted that the newspaper did not admit to any discrimination employment practices. The settlement and affirmative action plan was unprecedented at the time. The lawsuit opened many editors’ eyes to the disparate treatment and forced the newspaper to begin addressing the discrimination. It also paved the way for many women reporters, giving them an opportunity to show their abilities.

From Robertson, Nan. 1992. The girls in the balcony. New York: Random House.

The Press and the Watergate Break-in

The June 1972 burglary of the Democratic National Committee headquarters at the Watergate Hotel in Washington, D.C. at first received little press interest. Police arrested five men as they attempted to plant listening devices in the Democratic chairman’s office. But a reporter at the Washington Post published a story the next day that connected one of the burglars to the United States Central Intelligence Agency (CIA). For a time, the Post reporters were the only journalists who saw a deeper story, but soon more and more newspapers began their own investigations into what is now known as “Watergate.” Competition helped keep the Watergate story alive.

Although President Richard Nixon gained a landslide reelection victory in 1972, the public and Congress soon began to lose confidence in his denial of wrongdoing in the Watergate affair. Under intense pressure, Nixon became the first American president to resign from office. Today, the term “Watergate” is synonymous for government officials’ misdeeds and covert actions. While the media was a critical force in revealing the president’s unscrupulous actions, some trace the erosion of public confidence in their government to this time in history and say it also marked the beginning of the people’s mistrust of journalists. Critics complained that, bolstered by the success of Watergate, reporters became more aggressive, more elitist, less concerned with ethics and responsibility toward the citizens.

From Protess, David, et al. 1991. Journalism of outrage: Investigative reporting and agenda building in America. New York: Guilford Press, pp. 50–52.

Listerine and the FTC

In 1977, after nearly 100 years of making deceptive claims, Listerine mouthwash was challenged in court by the FTC (Federal Trade Commission), and it lost. Contrary to its popular advertisements, the mouthwash did not prevent the common cold or sore throats, and the court ruled it was deceiving the public to claim so. The court upheld the FTC’s requirement that, for the next $10 million in ads, Listerine had to include a corrective advertising stating that it, in fact, did not prevent colds or sore throats. Corrective advertising, one of the most severe of the FTC penalties is sometimes called the “scarlet letter” penalty, since the advertiser has to publicly proclaim its “sin” of lying in its future ads. Advertisers can skirt around the deception issue by making unbelievable claims such as the lonely Maytag repairman or by more subtle methods. Claims that a product is “really fine,” “ultra soft,” or “most beautiful” are subjective statements that are difficult to prove false or true.

From Jamieson, Kathleen Hall, and Karlyn Kohrs Campbell. 1992. The interplay of influence: News, advertising, politics and the mass media. 3d ed. Belmont, CA: Wadsworth, Inc.

Janet Cooke and “Jimmy’s World”

In 1981, Janet Cooke proposed a story to her editors at the Washington Post. She had heard of a seven-year-old heroin addict that she would write a feature about to talk about the larger issue of the pervasiveness of drugs in the poor neighborhoods of Washington, D.C. Given several weeks to work on the story, Cooke wrote an excellent tale. Unfortunately, it was precisely that, a tale. During the research period she had been unable to find the child and decided to simply make him up in an article entitled “Jimmy’s World.”

Cooke’s deception began to unravel when the article won a Pulitzer prize and reporters began searching into Cooke’s background and into the story she had written. What they found was a young woman who had lied about her education and experience to get her job at the Post, and furthermore, there was no Jimmy. The Pulitzer was returned, Cooke was fired, and the entire profession of journalism suffered a national embarrassment. 

Many questioned how the Post’s editors could have allowed the hoax to get into print without Cooke being forced to tell an editor the location of the alleged boy. “Post editors simply failed to do their job,” said Lee Hills, former chairman of Knight-Ridder. “They trusted a gifted liar; a kid from Ohio who had even faked her background to get her job only nine months before. Everyone in our profession was injured because it gave ammunition to critics who want the press controlled.”

From Fink, Conrad. 1988. Media ethics: In the newsroom and beyond. New York: McGraw-Hill, pp. 70–71.​​
