The Hitler Diaries

In 1983, another hoax occurred when the German magazine Stern acquired the rights to what its editors believed were the authentic diaries of Adolf Hitler. There were 62 volumes of the diaries, purportedly pulled from the wreckage of a cargo plane nine days before Hitler’s suicide in 1945. Stern described the miraculous discovery of the diaries as “the journalistic scoop of the post World War II period.” Evidence soon appeared that the diaries might not be genuine, however. Experts said the handwriting was not even close to Hitler’s. Chemical analysis of the books’ binding showed that it contained polyester threads, which were not produced until after World War II. The glue contained postwar chemicals too. The physical appearance of the diaries alone should have set off alarms. All 62 volumes, supposedly written over a 13-year period, were precisely alike and all their pages were miraculously unstained and unworn. In the United States, Newsweek decided to purchase rights to publish the diaries anyway. Its May 2, 1983, cover story mentioned the possibility of fraud, but dismissed it, saying, “Genuine or not, it almost doesn’t matter in the end.”  One critic said of that line, “This is believed to be first time a major news organization informed readers that it didn’t much matter whether the news they were getting was true.”12



